Wie zijn we

Welkom bij Fotoclub Wolvega Reflex

Wij zijn een sociale en actieve fotoclub die momenteel uit ongeveer 40 leden bestaat. Het OT (Organisatie Team) is het ‘bestuur’ van de club. Onze fotoclub is voor iedereen met passie voor fotografie. Het maakt niet uit of je nu (bijna) professioneel bent, hobbymatig foto’s maakt of alles nog moet leren. Iedereen is welkom bij Fotoclub Wolvega Reflex.
Actieve en betrokken fotografen, ongeacht apparatuur of ervaring, die hun hobby meer inhoud en vorm willen geven zijn bij ons welkom. Elk lid werkt op haar of zijn eigen manier en niveau, in haar of zijn eigen tempo en wordt gestimuleerd om te groeien in bekwaamheid en creativiteit. We leren van elkaar in een eerlijke, respectvolle en gezellige omgeving.

Fotograferen
Door te fotograferen leer je om op een andere manier naar de wereld om je heen te kijken. Hoe kan ik datgene, wat ik de moeite waard vind om vast te leggen, zo fotograferen dat het echt bijzonder wordt? Hoe bereik ik dat foto’s meer worden dan kiekjes?

Website
De website van onze club heb je al gevonden. De website bestaat uit een openbaar gedeelte en een voor leden afgeschermd gedeelte. Wij doen ons uiterste best om de website zo actueel mogelijk te houden.

Clubavonden
Op de 1e woensdag van de maand, met uitzondering van de maand augustus, houden wij een clubavond. De avonden worden gehouden in De Rank in Wolvega en beginnen om 19.30 uur en gaan door tot ca. 21.30 uur. Wij zijn een gezellige club waar we de zelf gemaakte foto’s laten zien en bespreken tijdens de maandelijkse clubavond.

Als je eenmaal aan deze hobby begonnen bent word je ook steeds kritischer op de foto’s die je zelf maakt. Je blijft jezelf ontwikkelen. Daarom organiseren we ook lezingen van bekende fotografen, workshops, excursies en exposeren we onze foto’s.

Onze clubavonden zijn niet saai of ééntonig. Een enkele keer nodigen wij een spreker uit, maar er zijn ook doe-avonden. Nieuwe leden krijgen de mogelijkheid om zich met 5 foto’s te introduceren.

Foto van de maand
Dit onderwerp staat regelmatig op de agenda van de clubavond. De door de leden ingestuurde foto’s worden besproken en beoordeeld. De leden worden uitgenodigd zelf suggesties te doen voor de thema’s. De thema’s worden voor het begin van een nieuw jaar bekend gemaakt in de nieuwsbrief.

Nieuwsbrief
Via een digitale nieuwsbrief worden de leden door het OT op de hoogte gehouden van nieuws en andere wetenswaardigheden. Ook de agenda voor de komende clubavond wordt daarin gepubliceerd.

Werkgroepen
Er zijn meerdere werkgroepen actief. We hebben een excursiecommissie, die regelmatig een excursie organiseert en een werkgroep exposities. Zij streven ernaar om twee keer per jaar ons fotowerk te exposeren op diverse locaties in de omgeving van Wolvega.
De Werkgroep Bondsfotowedstrijd attendeert de leden op de aankomende fotobond wedstrijden en organiseert de praktische uitvoering. Ieder lid heeft een eigen interesse in fotografie. Zo zijn er binnen de club meerdere groepen die hun gezamenlijke passie delen en uitoefenen. Denk aan portret, natuur of abstracte fotografie.

Fotobewerken
Het gebruikmaken van een programma om foto’s te bewerken is een individuele keuze. Wij laten die keuze aan de leden zelf. Respect voor elkaars standpunt is het uitgangspunt. Het is toegestaan om foto’s naar eigen inzicht te bewerken.

Auteursrechten / portretrecht
We gaan correct om met de foto’s van onze leden en van anderen. Bij fotowedstrijden die we als club organiseren respecteren we de auteursrechten van elke fotograaf.

Fotobond
Onze fotoclub is aangesloten bij de Fotobond. Onze leden worden daarmee ook lid van de Fotobond. De contributie daarvoor wordt aan onze club betaald en dragen wij af.

Interesse?
Spreekt het jou aan om lid te worden van deze enthousiaste club? Neem dan contact met ons op en wij nodigen jou uit om een keer vrijblijvend te komen kijken op een clubavond. Voor aanmelding of meer informatie kunt u reageren met het contactformulier voor de ledenadministratie.